Interview g met omgeving´ bouwen D e Maatlat Duurzame Veehouderij (MDV) is een succes. Honderden bedrijven met duurzame innovaties en duizenden boeren die een nieuwe stal of schuur bouwden, maakten gebruik van de Maatlat om zo fiscale voordelen en subsidies te ontvangen voor hun extra investeringen. De Maatlat valt onder SMK (Stichting Milieukeur) en is voor de landbouw een stimulans om stallen te bouwen die milieu- en diervriendelijker zijn, dan wel maatschappelijk meer verantwoord. Een van de drijvende krachten achter de MDV is Herman Docters van Leeuwen. In de afgelopen jaren werden veel innovaties in de stallenbouw tot in het kleinste detail opgenomen in de MDV. Voor de veehouder is de Maatlat een ingewikkeld maar vooral ook praktisch instrument om duurzaam te bouwen. „Ik hoor regelmatig de kritiek dat de Maatlat zo breed en gedetailleerd is”, vertelt Docters Van Leeuwen. „Maar als je een stal bouwt, vind ik het een beetje jammer dat boeren het te lastig vinden om er twee of drie uur voor te moeten zitten. Voor bijvoorbeeld varkenshouders bestaat de Maatlat uit tweehonderd pagina’s verdeeld over vijf sectoren. Maar voor de zeugenhouder is de Maatlat nog maar zestig pagina’s dik. En dan heb je wel een complete handleiding met maatBOER EN BOUW 77 regelen voor een duurzame stal. Waar vind je elders zo’n gratis en geconcentreerde bundel van data? De gedetailleerdheid is belangrijk, omdat je met elkaar zoekt naar een verbetering van het gemiddelde. De fiscale maatregelen zijn bedoeld om bovengemiddeld of bovenwettelijk te bouwen.” Communicatie als sleutel Van emissiearme vloeren tot zonnepanelen, van kraamstallen tot meer daglicht; Docters van Leeuwen zag ze allemaal de revue passeren. Hij heeft een breed overzicht van wat er te koop is op het gebied van duurzame en verantwoorde stallenbouw. Maar wat is zijn visie op maatschappelijk verantwoord bouwen? „Het gaat over communiceren en verantwoorden. Als je in een buitengebied een bedrijf hebt, wordt er tegenwoordig veel meer van je verwacht dan het bouwen van een duurzame stal; het gaat ook over communiceren met je omgeving. Zelfs multinationals moeten daar nog over bijleren. Mensen willen weten wat je doet en vaak zijn dat hele simpele dingen. Ik ben betrokken bij de agrarische natuurvereniging Vockestaert in Midden-Delftland van zesduizend hectare en honderd melkveehouders. Daar zijn we begonnen om scholen naar de boerderij te Tekst: Reinout Burgers Beeld: Reinout Burgers/Istock Pagina 76

Pagina 78

Scoor meer met een online winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.

Boer en Bouw 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication